BİRİNCİ KISIM
Genel Hükümler
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç ve Kapsam, Hukuki Dayanak ve Tanımlar
Amaç
ve Kapsam
Madde
1 — Bu Yönetmelik, PTT Teftiş Kurulunun
teşkilat ve görevleri ile Teftiş Kurulu Başkanı, Müfettişler, Müfettiş
Yardımcıları ve Teftiş Kurulu Şube Müdürlüğünün görev, yetki ve
sorumluluklarını, teftiş edilenlerin sorumluluklarını, Teftiş Kurulu Başkanı,
Müfettiş ve Müfettiş Yardımcılarının atanma şekillerini, özlük haklarını ve
Teftiş Kurulu Başkanlığı ile Müfettiş ve Müfettiş Yardımcılarının çalışma esas
ve usullerini kapsar.
Hukuku Dayanak
Madde
2 — Bu Yönetmelik 233 ve 399 sayılı
Kanun Hükmünde Kararnameler ile 04/02/1924 tarih ve 406 sayılı Kanun
hükümlerine göre hazırlanmıştır.
Tanımlar
Madde
3 — Bu Yönetmelikte geçen;
PTT: Posta ve Telgraf Teşkilatı Genel Müdürlüğünü,
Genel
Müdürlük Makamı: T. C. Posta ve Telgraf
Teşkilatı Genel Müdürünü,
Teftiş
Kurulu: T. C. PTT Teftiş Kurulunu,
Kurul
Başkanı: T. C. PTT Teftiş Kurulu
Başkanını,
Refakat
Müfettişi: Teftiş Kurulu Başkanına
yardımcı olmak üzere Merkez Büroda
görevlendirilen müfettişleri,
Müfettiş: Posta ve Telgraf Teşkilatı
Genel Müdürlüğü Teftiş Kurulu Başkanı,
Başmüfettiş ve Müfettişlerini,
Müfettiş
Yardımcısı: Re'sen teftişe yetkili veya
yetkisiz Müfettiş Yardımcılarını,
Şube
Müdürü: Teftiş Kurulu Başkanlığı Şube
Müdürlüğünü,
Şube
Müdürlüğü Personeli: Teftiş Kurulu
Başkanlığı Şube Müdürlüğünde görevli Müdür, Amir, Şef, Memur, Sekreter ve
Daktilograf kadro ve pozisyonlarındaki memurları,
Denetimi PTT’ye ait Birimler: Denetimi PTT Genel
Müdürlüğüne bağlı merkez ve taşra teşkilatı ile müessese, ortaklık ve
sandıkları,
İfade
eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Teşkilat
Teşkilat
ve Bağlılık
Madde
4 — Teftiş kurulu bir başkanla yeteri
kadar müfettiş ve müfettiş yardımcısından oluşur. Kurul doğrudan Genel Müdüre
bağlıdır.
Kurulun
yazı, hesap, arşiv, kütüphane ve benzeri işleri Başkanlığa bağlı şube müdürü
tarafından yürütülür.
Görev
Merkezi
Madde
5 — Posta İşletmesi Genel Müdürlüğü
Teftiş kurulunun görev merkezi Ankara'dır. Bu merkez müfettişlerin de görev
merkezidir.
Teftiş
Kurulu Başkanlığınca, Genel Müdürün onayı alınarak devamlı denetim ve teftişi
sağlamak amacıyla İstanbul ve İzmir'de çalışma merkezleri kurulmuştur.
Görev
yerinin belirlenmesinde müfettişlerin isteği esastır.
Bu
çalışma Merkezlerinde, Makamca verilen emirlerin yerine getirilmesi, büro
hizmetlerinin yürütülmesi, müfettişlerin büro ile ilişkilerinin düzenlenmesi
konularında o Merkezdeki kıdemli Müfettişlerden biri Başkanlıkça
görevlendirilebilir.
İKİNCİ KISIM
Kuruluş, Görev, Yetki ve Sorumluluklar
BİRİNCİ
BÖLÜM
Teftiş Kurulu
Teftiş
Kurulu Başkanlığının Görev ve Yetkileri
Madde
6 — Teftiş Kurulu Başkanlığının görev ve
yetkileri şunlardır;
a)
PTT Genel Müdürlüğü merkez ve taşra teşkilatı ile denetimi kuruluşa ait
birimlerde; teftişin etkin bir şekilde yürütülmesi hususunda genel prensipleri
saptamak ve personelin verimli çalışmasını özendirici teftiş sistemlerim
geliştirmek,
b)
(a) bendinde sayılan teşkilat içi birimler ile denetimi PTT'ye ait
kuruluşlarda, teftiş, inceleme ve soruşturma yaptırmak.
İKİNCİ BÖLÜM
Teftiş
Kurulu Başkanının Atanması, Görev, Yetki ve Sorumlulukları
Teftiş Kurulu Başkanının Atanması
Madde
7 — Posta ve Telgraf Teşkilatı Genel
Müdürlüğü Teftiş Kurulu Başkanı, Kurul bünyesindeki Başmüfettişler arasından
atanır.
Teftiş
Kurulu Başkanının Görev, Yetki ve Sorumlulukları
Madde
8 — Teftiş Kurulu Başkanı, müfettiş
yetki ve sıfatına sahip olup Genel Müdürlük Makamının yazılı emir veya onayı
üzerine doğrudan doğruya Genel Müdür adına aşağıdaki görevleri yapar;
a)
Teftiş Kurulu Başkanlığının 6 ncı maddede belirtilen görevlerini yürütmek,
b)
Teftiş Kurulunu yönetmek, müfettiş ve müfettiş yardımcılarının çalışmalarını
düzenlemek ve denetlemek,
c)
Gerektiğinde bizzat teftiş, denetim, inceleme ve soruşturma yapmak,
d)
Teftiş programlarını hazırlayarak Genel Müdürün onayına sunmak, onaylanan
programların uygulanmasını sağlamak,
e)
Müfettiş ve müfettiş yardımcılarından gelen raporları incelemek, eksikliklerin
giderilmesini sağlamak, Genel Müdüre sunmak, ilgililerce alınacak önlemleri ve
yapılacak işlemlerin sonuçlarını takip etmek ve alınması gereken önlemlere
ilişkin önerilerde bulunmak,
f)
Gerekli görülen hallerde Genel Müdürün emri ile program dışında da inceleme, soruşturma
ve teftiş yaptırmak, .
g)
Müfettiş yardımcılarının işe alınması ve 3 yıllık staj döneminde yetişmelerini
sağlayıcı tedbirleri almak,
h) Bilimsel ve mesleki gelişmelere
göre müfettişlerin eğitimlerine yardımcı olmak, bilgilerini arttırmak için;
görevi aksatmayacak şekilde, her yıl uygun görülen süre ve yerlerde kurs,
seminer ve konferanslar düzenlemek veya başka birim ve kuruluşlar tarafından
düzenlenenlere müfettişlerin katılma olanaklarını araştırmak ve sağlamak,
ı)
Kurulun çalışmalarına ait faaliyet raporlarını gerektiğinde Genel Müdürlük
Makamına arzetmek,
i)
Yürürlükteki mevzuata göre müfettişlerin ve büro personelinin izinlerini
düzenlemek,
j)
Görev alanına giren konularda, uygulamalarda ortaya çıkan mevzuat yetersizliği
ve aksaklıklarla ilgili hususlarda inceleme ve araştırma yaptırarak, alınması
gereken yasal ve yönetsel önlemler konusunda Genel Müdürlük Makamına
önerilerde bulunmak,
k)
Müfettiş ve müfettiş yardımcılarının aylık çalışma ve hesap cetvellerini
inceletip, işlemlerini tamamlatmak,
l)
Müfettiş ve müfettiş yardımcıları ile Kurul bürosundaki personelin başarı,
değerleme ve sicil raporlarını yürürlükteki mevzuata göre düzenlemek,
m)
Büro personelinin göreve alınmalarını ve yükseltilmelerini önermek, görevlerini
denetlemek,
n)
Genel Müdürlük Makamınca, teftiş hizmetleri ile ilgili olarak verilecek diğer
görevleri yapmak.
Teftiş
Kurulu Başkanına Yardım
Madde
9 — Teftiş Kurulu Başkanı, kendisine
yardım etmek üzere yeterli sayıda müfettişi, "Refakat Müfettişi"
olarak görevlendirebilir. Refakat müfettişleri başkanın gözetiminde raporları
şekil ve esas yönünden inceleyerek, görüş ve önerilerini başkana sunar.
Teftiş
Kurulu Başkanına Vekalet
Madde
10 — Teftiş Kurulu Başkanı; geçici
sebeplerle görevden ayrıldığında, başkanlığa atanma koşullarını taşıyan,
başkana yardımla görevli refakat müfettişlerinden birine vekalet görevi verir.
Herhangi bir sebeple Teftiş Kurulu Başkanlığının boşalması halinde vekalet
görevi Makam onayı ile belirlenir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Müfettişler
Müfettişlerin
Görev, Yetki ve Sorumlulukları
Madde
11 — PTT Teftiş Kurulu Müfettişleri,
Genel Müdürlük Makamına bağlı olup, Genel Müdür adına, PTT Genel Müdürlüğü
merkez ve taşra teşkilatı ile denetimi PTT'ye ait birimlerde;
a)
Mali denetim yaparak, sonucu hakkında rapor düzenlemek,
b) (Değişiklik:
31/07/2009 tarih 27305 sayılı Resmi Gazete ile) Genel
Müdürlüğün merkez ve taşra teşkilatında yer alan uyum birimi dahil tüm
birimlerde her türlü denetleme, inceleme, araştırma, soruşturma ve teftiş
işleri yapmak, PTT Bank işlemleri dahil tüm işlemlerin kanun, tüzük, yönetmelik
ve mevzuata uygun olarak yürütülüp yürütülmediğini, işlerin çabuk, güvenli ve
düzenli olarak yapılıp yapılmadığını, personelin görev ve yükümlülüklerini
gereğince yerine getirip getirmediğini denetlemek, binaların inşaa, onarım,
bakım ve işletme faaliyetlerinin mevzuata uygunluğunu incelemek ve bunların
sonuçları hakkında rapor düzenlemek,
c)
İşlemlerim denetlediği personelin, verim, bilgi ve yetenekleri hakkında bilgi
edinmek ve haklarında gerektiğinde "Denetleme Raporu" hazırlamak,
d)
Mevzuatın uygulanmasından doğan aksaklıklarla, yapılmakta olan işlerde gerek
işletme açısından, gerekse diğer yönetimsel açılardan görülen noksanlık ve
aksaklıkların giderilmesini, düzeltilmesini, işlerin daha düzenli yürütülmesini
sağlayıcı önlemlere ilişkin görüşlerini, raporla Teftiş Kurulu Başkanlığına
bildirmek,
e)
Herhangi bir şekilde öğrenecekleri her türlü yolsuzluğu derhal Teftiş Kurulu
Başkanlığına bildirerek, alacakları emir üzerine soruşturma yapmak, izin
almaya elverişli süre olmadığı takdirde, derhal soruşturmaya başlamakla
birlikte, durumu ivedilikle Teftiş Kurulu Başkanlığına bildirmek,
f)
Çeşitli konularda yurt içinde ve dışında araştırmalar yapmak,
görevlendirildikleri komisyon, kurs, seminer ve toplantılara katılmak,
g) Eşliğine verilen stajdaki müfettiş
yardımcılarının en iyi biçimde yetişmelerini sağlamak, bunların çalışma, verim,
ahlaki durum, tutum ve davranışları hakkında 3 ayda bir, eşliğinde 3 aydan az
kalmış ise kaldığı süreye ilişkin veya gerektiğinde daha kısa sürede gizli
rapor vermek,
h)
Teftiş, inceleme ve soruşturmaya başlamadan önce ilgili iş yeri personelinden,
izinli olarak ayrılmış olanların, izinleri bitmeden görevlerine dönmeleri iş
bakımından zorunlu görüldüğü takdirde, göreve başlamaları için, durumu
personelin en yakın birim amirine bildirmek,
ı)
Teftiş Kurulu Başkanlığınca, verilecek emir üzerine diğer çalışmaları yapmak,
İle
görevli ve yetkilidirler.
Müfettiş
Yardımcılarının bu yetkilerim kullanabilmeleri ya da bağımsız olarak görev
yapabilmeleri, belirli bir yetişme süresinin sonunda, kendilerine Başkanlıkça
yazılı yetki verilmesiyle mümkündür.
Müfettişler,
kanun ve mevzuatta öngörülen yetkilerini tam olarak kullanmak, görevlerini
eksiksiz yerine getirmek zorundadırlar. Aksine davranışlardan ötürü,
yürürlükteki mevzuat çerçevesinde sorumluluk taşırlar.
Müfettişler,
yaptıkları çalışmaları ve hazırladıkları raporları yürürlükteki mevzuat
çerçevesinde sonuçlandırırlar.
Görevlendirme
Madde
12 — Müfettişler, Genel Müdürlük Makamının
emri ve onayı üzerine, Teftiş Kurulu Başkanlığından aldıkları talimatla görev
yaparlar. Başka bir makam tarafından müfettişlere teftiş, inceleme ve
soruşturma görev emri verilemez. Müfettişler aldıkları görevlerin neticelerini
Teftiş Kurulu Başkanlığına bildirirler.
Müfettişlerin
Uyacakları Hususlar
Madde
13 — Müfettişler, bulundukları yerlerde
görev ve sıfatlarının gerektirdiği saygınlığı ve güven duygusunu sarsacak
nitelikte davranışlarda bulunamazlar.
Müfettişler;
a)
Yürütmeye müdahale edemezler,
b)
İncelemek üzere el koydukları belgeler üzerinde, incelendiğine ilişkin işaret,
tarih ve imza dışında, açıklama, ekleme ve düzeltme yapamazlar,
c) Teftişe tabi kuruluş ve denetimi
PTT'ye ait olan birim personeli ile özel münasebetler tesis edemezler, (Beşeri
ve sosyal ilişkilerin gerektirdiği hususlar, bu yasakların dışındadır.)
d)
Teftişe gidecekleri yerleri, yapacakları işleri ve görevleri dolayısıyla
edindikleri gizli bilgi ve belgeleri açıklayamazlar.
e) (Yönetmeliğin
13 üncü maddesine (e) bendi, 22/07/1997 tarih 23057 sayılı Resmi Gazete ile
ilave edilmiştir.) Bu Yönetmeliğin 3 üncü maddesinde sayılan denetimi
PTT’ye ait birimlerin seçimle oluşturulan Yönetim veya Denetim Kurulu
Üyelikleri seçimlerinde aday olamazlar, adaylıklarını koyduramazlar ve
seçimlere katılamazlar.
Görevden
Uzaklaştırma
Madde
14 — Müfettişler görevlendirildikleri
hususlarla ilgili olarak, aşağıdaki şartların gerçekleşmesi halinde ilgilileri
usulüne göre görevden uzaklaştırabilirler,
a)
Kamu hizmetleri gerekleri yönünden görevi başında kalması sakıncalı olmak,
b)
Basit ve nitelikli zimmet, rüşvet, hırsızlık ve sahtecilik gibi yüz kızartıcı
bir suçtan dolayı haklarında soruşturma açılmasına lüzum görülmek,
c)
Para ve para hükmündeki belge ve senetleri, her türlü mal ve ayniyatı, bunların
hesap, belge ve defterlerini göstermekten ve bunlarla ilgili soruları
cevaplamaktan kaçınmak, denetim, inceleme ve soruşturmayı güçleştirecek,
engelleyecek davranışlarda bulunmak,
d)
19/4/1990 gün ve 3628 sayılı Mal Bildiriminde Bulunulması, Rüşvet ve
Yolsuzluklarla Mücadele Kanununun 17 nci maddesine giren eylemlerde bulunmak,
Görevden
uzaklaştırma tedbiri, teftiş ve tahkikatın her safhasında alınabilir. Ancak,
görevden uzaklaştırılan kişinin görevi başında kalmasının sakıncalı olduğunun
açık bir şekilde ortaya konması, bu Maddenin (c) bendinde yazılı hususun ise,
bir tutanakla belirlenmesi gerekir. Zanlıların ilgili kanunlardaki susma hakkı
saklıdır.
Herhangi
bir personelin görevden uzaklaştırılması nedeniyle, işlerin aksamaması için
gereken önlemler o iş yerinin amirince alınır. Görevden uzaklaştırılan
personelin görevini soruşturmayı yürüten müfettiş üstlenemez.
Görevden
uzaklaştırma keyfiyeti müfettiş tarafından gerekçesi ile birlikte alamaya
yetkili amirine, Teftiş Kurulu Başkanlığına ve diğer ilgililere yazı ile hemen
bildirilir.
Atama yetkisi Yönetim Kuruluna ait
personelin görevden uzaklaştırılması halinde, durum Teftiş Kurulu Başkanlığınca
Yönetim Kuruluna bilgi verilmek üzere Genel Müdüre sunulur.
Teftiş
ve tahkikat neticesinde suçun işlendiğinin anlaşılamadığı veya yeterli kanıt bulunamadığı
hallerde; görevden uzaklaştırılmış olan personel, müfettişin derhal vereceği
rapor üzerine, atamaya yetkili amirlerince bekletilmeksizin görevine iade
edilir.
Görevden
uzaklaştırılan personele ait soruşturma ile merkezdeki ünitelerce bu
soruşturmaya ait rapor üzerinde yapılacak işlemin, diğer işlerden öncelikle
tamamlanması ve sonuçlandırılması zorunludur.
Müşterek
Çalışmalar
Madde
15 — Yıllık teftiş, denetim, inceleme ve
soruşturma programlarının gruplar halinde uygulanmasında, her gruba dahil
müfettişlerden en kıdemlisi o grubun başkanı sıfatıyla çalışmaları düzenler.
Grup başkanı, işe başlarken ve çalışmaların devamı sırasında teftiş ve
incelemeler için en uygun yöntemi belirler, işlerin seyrini izleyerek sonuç
alınmasını mümkün kılacak öneri ve önlemlerin uygulanmasını sağlar. Bu amaçla
kendisi de dahil iş bölümü yapar ve gerektiğinde bu hususu grubundaki
müfettişlere yazı ile duyurur.
Grup
çalışmaları ile ilgili raporlar hariç her türlü yazışmalar grup başkanının
imzasıyla yapılır.
Müfettişler
grup halindeki çalışmalarda, mevzuatın ve teftiş kılavuzlarının gerektirdiği
esaslara uyulmaması halinde, Teftiş Kurulu Başkanına karşı ortak sorumluluk
taşırlar.
Müfettişlerin
Diğer Personelle Birlikte Yapacakları Çalışmalar
Madde
16 — Teftiş, İnceleme ve Soruşturma için
gidilen yerlerde, Müfettişlerle bu gibi görevleri yapan diğer personelin, görev
gereği bir arada toplanmaları halinde, müfettişler işin belirtilen süre içinde
bitirilmesini sağlamak ve çalışmayı yönetmekle yükümlüdür.
Müfettişlerin
görevli bulundukları yerlerde teftiş, inceleme ve soruşturma ile
görevlendirilen personel, müfettişçe sakınca görülmemesi durumunda, çalışmaları
hakkında müfettişe bilgi vermek suretiyle görevini yapar. Müfettiş bu
personelin çalışmalarında sakınca gördüğü takdirde, durumu Teftiş Kurulu
Başkanına bildirir ve alacağı emre göre hareket eder.
İşlerin
Süresinde Bitirilmemesi ve İşin Devri
Madde
17 — İşlerin süresinde bitirilmemesi
veya işin devrinde aşağıda belirtilen hususlara uyulur.
a)
Müfettişler kendilerine verilen işleri Teftiş Kurulu Başkanlığınca belirtilen
süreler içinde bitirirler. Süresinde tamamlanamayacağı anlaşılan işler hakkında
Teftiş Kurulu Başkanlığına zamanında yazılı bilgi vererek alacakları talimata
göre hareket ederler.
b)
Müfettişlere verilen işin devredilmemesi asıldır. Müfettişler ellerindeki
işleri Teftiş Kurulu Başkanının yazılı emri veya izni ile başka bir müfettişe
devredebilirler.
c)
Devredilecek işler için devri yapacak olan müfettiş bir devir notu hazırlar. En
az üç nüsha olarak hazırlanacak devir notuna; devredilen işin ne olduğu, devir
gününe kadar işin hangi kısmının ne dereceye kadar incelendiği, iş hakkında ne
gibi görüş ve kanıya varıldığı, beliren kanı ve görüş olarak o işin özelliğine
göre, bundan sonraki en uygun inceleme ve soruşturma şeklinin ne olması
gerekeceği hakkındaki düşüncelerini yazar.
Bundan
başka, devredilen işe ait bütün belgeleri sıra numarası altında gösteren dizi
pusulasının bir nüshasını, işe ait defter ve belgelerle birlikte işi devralan
müfettişe imza karşılığında teslim eder. Devir notunun ve dizi pusulasının
ikinci nüshası bir yazı ekinde devreden müfettiş tarafından Teftiş Kurulu
Başkanlığına gönderilir. Yazının üçüncü nüshası bu müfettişte kalır.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Teftiş
Kurulu Şube Müdürlüğü
Teftiş
Kurulu Şube Müdürü ile Diğer Personelin Görev, Yetki ve Sorumlulukları
Madde
18 — Şube müdürlüğü. Teftiş Kurulu
Başkanının emri altında bir şube müdürü, yeteri kadar amir, şef, memur,
daktilograf ve bilgisayar operatöründen oluşur.
Teftiş
Kurulu Şube Müdürlüğünün görevleri şunlardır;
a)
Teftiş Kurulu Başkanlığına intikal eden her türlü evrakın kaydını tutmak ve
cevaplarını sevketmek,
b)
Müfettiş ve müfettiş yardımcılarına gelen rapor, yazı ve soruşturma evrakının
kaydını tutmak ve takip etmek,
c)
İşleri biten rapor, yazı ve evrakı düzenli bir şekilde saklamak,
d)
Müfettiş ve müfettiş yardımcılarının çalışma ve hakediş cetvellerini zamanında
inceleyerek tahakkuka ait işlemi hazırlamak,
e)
Teftiş Kurulunun çalışmaları ile ilgili kayıt ve dosyaları tutmak,
f)
Teftiş Kurulu Başkanı tarafından verilecek diğer görevleri yapmak,
g)
Şube Müdürlüğü personelinin başarı değerleme ve sicil raporlarını, mevzuat
doğrultusunda düzenlemek,
Müdürlüğün yönetiminden, başkan ve
başkana yardımla görevlendirilen müfettişlere karşı, birinci derecede şube
müdürü sorumludur. Şube müdürü ve personeli, görevleri dolayısıyla edindikleri
bilgileri hiç kimseye açıklayamazlar.
Müfettişlik
Bürolarında Görevli Personelin Durumu
Madde
19 — Ankara, İstanbul ve İzmir'de Teftiş
Kurulu Başkanlığınca oluşturulan müfettişlik bürolarında, yazım ve mevzuat
düzenleme ile ilgili işleri yapmak üzere memur, daktilograf ve bilgisayar
operatörü çalıştırılabilir. Bunların kadroları o yerdeki ünite amirliğince,
Teftiş Kurulu Başkanlığına tahsisen verilir. Ancak bu personelin tezkiye ve
özlük işlemleri ilgili ünite tarafından yürütülür.
ÜÇÜNCÜ KISIM
Sınavlarla
İlgili Esaslar
BİRİNCİ BÖLÜM
Müfettişliğe Giriş, Giriş Sınavı Koşulları ve Sınavlarla
İlgili Diğer İşlemler
Müfettişliğe
Giriş
Madde
20 — (Değişiklik: 22.11.2002 tarih ve
24994 sayılı Resmi Gazete ile) Teftiş Kuruluna, 18/3/2002 tarihli ve
2002/3975 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan ve 3/5/2002
tarihli 24744 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Kamu Görevlerine İlk Defa
Atanacaklar İçin Yapılacak Sınavlar Hakkında Genel Yönetmelik gereği yapılacak
Kamu Personel Seçme Sınavı (KPSS)’ında yeterli puan almış olmak (Yeterli puan,
her sınav dönemi için Teftiş Kurulu Başkanlığınca tespit ve ilan edilecek puanı
ifade eder) ve giriş sınavını başarmak şartı ile Müfettiş Yardımcısı olarak
girilir. Müfettiş Yardımcılığı giriş sınavı, bilgi, karakter ve genel
yetenekler bakımından Teftiş Kurulunda Müfettiş Yardımcısı ünvanı ile görev
alabilecek adayların belirlenmesi ve bu nitelikleri taşıyan adaylar arasından
üstün olanların seçilmesi amacıyla yapılan işlemlerin tümüdür.
Sınavın
açılmasına, Teftiş Kurul Başkanlığının önerisi ve Genel Müdürün onayı ile karar
verilir.
Giriş
Sınavının Bölümleri
Madde
21 — Sınavın yazılı ve sözlü olmak üzere
iki bölümü vardır. Önce yazılı sınav yapılır. Bu sınavda başarı
gösterenlerden, engel durumu görülmeyenler, sözlü sınava çağrılırlar, sözlü
sınavda da başarı gösterenler, giriş sınavını başarmış olurlar.
Müfettiş Yardımcılığına Giriş Sınavı Kurulları
Madde
22 — Müfettiş Yardımcılığı giriş
sınavını yapacak kurul; Teftiş Kurulu Başkanının teklifi ve Genel Müdürün onayı
ile kurul başkanının başkanlığında, kurulda görevli müfettişler arasından seçilecek
en az dört üyenin katılımı ile oluşur. Ayrıca iki yedek üye seçilir.
Müfettiş
Yardımcılığı Giriş Sınavı Koşulları
MADDE 23 – (Değişiklik:
31/07/2009 tarih 27305 sayılı Resmi Gazete ile) Giriş sınavına katılabilmek için aşağıda gösterilen
nitelikleri taşımak gerekir:
a)
Devlet Memurları Kanununun 48 inci maddesinde yazılı nitelikleri haiz olmak.
b)
Sınavın açıldığı yılın ocak ayı başında 30 yaşını doldurmamış bulunmak.
c)
Hukuk, Siyasal Bilgiler, İktisat, İşletme, İktisadi ve İdari Bilimler Fakülteleri
ile bunlara denkliği yetkili makamca kabul edilen en az dört yıl eğitim veren
yerli ve yabancı fakültelerden birini bitirmiş olmak.
d)
Karakter ve yaşam biçimi bakımından müfettişlik mesleğine alınmasına engel
durumu olmamak. Bu koşul sadece yazılı sınavı kazanan adaylar yönünden söz
konusu olup sözlü sınavdan önce Teftiş Kurulu Başkanlığınca yapılacak inceleme
ile belirlenir.
e)
Sağlık durumu bakımından Türkiye’nin her yerinde görev yapmaya ve her türlü
vasıta ile seyahat etmeye elverişli olmak.
f) Kamu Görevlerine İlk Defa Atanacaklar İçin Yapılacak Sınavlar
Hakkında Genel Yönetmelik gereği yapılacak Kamu Personel Seçme Sınavında
yeterli puanı almış olmak. Yeterli puan, her sınav dönemi için Teftiş Kurulu
Başkanlığınca tespit ve ilan edilecek puanı ifade eder.
Müfettiş
Yardımcılığı Giriş Sınavının İlanı
Madde
24 — Giriş sınavının açılış tarihi,
yapılacağı yerler ve giriş koşulları Türkiye genelinde günlük olarak yayımlanan
tirajı yüksek 3 ayrı gazetede değişik tarihlerde ilan olunur.
İlanlar, sınav tarihinden en az 1 ay
önce yapılır.
Adayların
başvuru ve kayıt süresi, sınavların başlama tarihinden en çok 15 gün öncesine
kadar devam edecek şekilde belirlenir.
Müfettiş
Yardımcılığı Giriş Sınavı İşlemleri
MADDE 25 – (Değişiklik: 31/07/2009 tarih 27305 sayılı Resmi Gazete ile) Sınava girmek isteyenler; haklarında bilgi verebilecek
iki kişinin ad, adres ve telefonları bulunan kendi el yazılarıyla
hazırlayacakları öz geçmişleri ile beyanlarının yer aldığı Ek-2’deki PTT
Müfettiş Yardımcılığı Giriş Sınavı Başvuru Formunu doldurarak ve bu forma
aşağıdaki belgeleri ekleyerek PTT Teftiş Kurulu Başkanlığına müracaat ederler.
a) KPSS sınav sonuç belgesinin aslı veya fotokopisi ya da
bilgisayar çıktısı,
b)
Yabancı okul mezunları için denklik belgesinin fotokopisi,
c) İki adet fotoğraf
Müfettiş
Yardımcılığı Giriş Sınavının Şekli ve Yerleri
Madde
26 — Bu Yönetmelikte aranan koşullara
sahip adaylar, yazılı ve sözlü olmak üzere iki sınava tabi tutulurlar.
Genel
Müdürlük makamınca gerek görülmesi halinde, adayların katılacağı Müfettiş
Yardımcılığı giriş sınavı, Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezine (ÖSYM) veya
bir üniversiteye yaptırılabilir.
Yazılı
sınavda başarılı olamayanlar sözlü sınava alınmazlar.
Yazılı ve sözlü sınavlar Ankara'da yapılır.
Gerektiğinde Genel Müdürlük Makamın dan onay alınarak, yazılı sınavlar İstanbul
ve İzmir'de de yapılabilir.
Adaylık
Belgesi
Madde
27 — Müfettiş Yardımcılığı Giriş
Sınavına katılacaklara, Teftiş Kurulu Başkanlığınca "Adaylık Belgesi"
verilir. Sınavlara ancak bu belgenin gösterilmesi ile girilebilir.
Müfettiş
Yardımcılığı Giriş Sınavlarının Konuları
Madde
28 — (28. Maddenin birinci fıkrası
16/10/1997 tarih 23142 sayılı Resmi Gazete ile değiştirilmiştir.) Müfettiş
Yardımcılığı Giriş Sınavı aşağıda gösterilen konulardan yapılır. Sınav soruları
bu konulardan seçilerek düzenlenir. Sınavların ÖSYM'ye veya bir üniversiteye
yaptırılması durumunda adaylar için Genel Kültür ve Yetenek sınavı da yapılır.
1)
HUKUK
a)
Anayasa Hukuku,
b)
İdare Hukukunun Genel Esasları, İdari Kaza, İdari Teşkilat,
c)
Ceza Hukuku, (Genel Esaslar)
d)
Medeni Hukuk, (Aile Hukuku hariç)
e)
Ticaret Hukuku, (Genel Esaslar)
f)
Borçlar Hukuku, (Genel Esaslar)
g)
İcra iflas Hukuku. (Genel Esaslar)
2)
İKTİSAT
a)
İktisat Teorileri,
b) İktisadi
Düşünceler ve Doktrinler Tarihi,
c)
Para-Banka, Kredi ve Konjonktür,
d)
Milli Gelir,
e)
İşletme İktisadı.
3)
MALİYE
a)
Genel Maliye Teorisi ve Maliye Politikası,
b)
Türk Vergi Sisteminin Esasları,
c)
Kamu Gelirleri,
d)
Bütçe Teknikleri, Genel, Katma, Özel ve Özerk Bütçeler.
4)
MUHASEBE
a)
Genel Muhasebe,
b)
Bilanço Analizi ve Teknikleri.
5)
YABANCI DİL
a)
İngilizce,
b)
Fransızca,
c)
Almanca,
Dillerinden
birisi.
6) (28.
Maddenin 6 ncı bendi, 16/10/1997 tarih 23142 sayılı Resmi Gazete ile değiştirilmiştir.)
Türkçe Kompozisyon
Gözetim
Kurulları, Yazılı Sınavın Yapılış Şekli
Madde
29 — Giriş Sınavının yazılı bölümünün
yapılacağı yerlerde gözlemci olarak görev yapmak üzere, başkanlıkça en az üçer
müfettişten oluşacak gözetim kurulları görevlendirilir.
Yazılı
Sınav 28 inci maddedeki konulardan her biri için ayrı olarak yapılır. Sınav, duyurulan
yer, gün ve saatte başlar, sınav sorularının açılıp, adaylara dağıtılmasından
sonra sınav salonuna gelenler sınava alınmazlar.
Her
aday, aday kartları kontrol edilerek salona alınır. Aday karttan gözetim
kurullarında bulunanlarca adayların kimlikleri ile karşılaştırıldıktan sonra
kendilerine geri verilir.
Sınav
sorularının bulunduğu zarflar, adaylarca daha önce açılmamış ve mühürlü oldukları
görüldükten sonra açılır. Gözetim kurulları sınavın düzenli, sağlıklı ve
disiplinli bir şekilde sonuçlandırılmasından sorumludurlar.
Kopya
yapmaya girişenler, sınav salonundan dışarı çıkarılarak bir daha müfettişlik giriş
sınavlarına alınmazlar. Sınav önceden saptanan saatte bitirilir.
Sınav
kağıtları, aday kartıyla kağıttaki ad, numara karşılaştırıldıktan ve kağıdın bu
bölümü adaya kapattırıldıktan sonra toplanır.
Sınav
kağıtları bir zarfa konur, üzerine içinde hangi yerdeki, hangi sınava ait kaç
tane kağıt bulunduğu yazılarak mühürlenir. Arkası gözetim kurullarınca imza
edilir ve sınavın yapıldığı bir tutanakla belirlenir.
Müfettiş
Yardımcılığı Giriş Sınavı Notlarının Değerlendirilmesi ve Sınav Sonrası İşlemler
Madde
30 — Giriş sınavlarında tam not; yazılı sınav
gruplarında ayrı ayrı, sözlü sınavda tek olmak üzere 100'dür.
Yazılı
sınavı başarmış sayılabilmek için yabancı dil dışındaki yazılı sınav
gruplarından alınan notlardan her birinin 60'dan ve ortalamasının 65'den aşağı
olmaması gerekir. Yazılı sınavda başarı gösterenler, bir yazı ile sözlü sınava
davet edilir.
Sözlü
sınavda 28 inci maddede sayılan konulardan hazırlanan sorular sorulur. Ayrıca
adayların, zeka, kavrama ve ifade yeteneği, davranış biçimleri gibi kişisel
özellikleri de göz önünde bulundurulur.
Müfettiş
Yardımcılığı Sınavını başarmış sayılmak için giriş sınav notunun 65'den az
olmaması gerekir. Giriş sınav notu, yabancı dil dışında yazılı sınav ortalaması
ile sözlü sınav notu toplamının ikiye bölünmesi ile bulunur.
Sınavda
başarı gösterenlerin sayısı kadro sayısından fazla olursa, giriş sınav notu üstün
olanlar tercih edilir. Giriş sınav notunun eşitliği halinde yabancı dil notu
üstün olan aday öncelik kazanır. Diğer adaylar için sınav sonuçları kazanılmış
hak sayılmaz.
Sınav
sonuçları, sınav kurulu tarafından tutanakla belirlenir. Sınav ÖSYM veya bir
üniversiteye yaptırılmışsa, alınan sonuçlar hakkında tutanak düzenlenmez.
Sınavı başaranlara Teftiş Kurulu Başkanlığı tarafından gerekli tebligat
yapılır. Aynı giriş sınavında başarı gösterenlerin müfettiş yardımcılığına
atanmaları sınavdaki derece sırasına göre yapılır.
İKİNCİ
BÖLÜM
Müfettiş
Yardımcılarının Yetiştirilmesi
Amacı
ve Esasları
Madde
31 — Müfettiş Yardımcılarının
yetiştirilmesinde aşağıdaki esaslara uyulur:
a)
Kişiliklerini mesleğin gerektirdiği niteliklere göre geliştirmek,
b) Kuruluş mevzuatı ve genel mevzuatın
kuruluşla ilgili yönleri ve posta işletmeciliği konularında görgü ve mesleki
bilgileri kazandırmak, teftiş, inceleme, soruşturma esas ve yöntemlerini, rapor
yazma tekniğini öğretmek, bu konulardaki deneyim ve yeteneklerini geliştirmek,
c)
Bilimsel çalışma, araştırma ve bilgisayar gibi çağdaş araç ve gereçlerden
yararlanma alışkanlığını kazandırmak,
d)
Yabancı dil bilgilerinin gelişmesi için imkan sağlamak,
e)
Sosyal, kültürel vb. etkinliklere aktif olarak katılmalarını sağlamak amacıyla
gösterici ve özendirici olmak.
Müfettiş
Yardımcılarım Yetiştirme Programı
Madde
32 — Müfettiş Yardımcıları 3 yıllık
yardımcılık döneminde, aşağıdaki programa göre yetiştirilirler.
a)
Birinci Dönem Çalışmaları; Teftiş Kurulu Başkanlığınca, kurul yetki alanına
giren teftiş, inceleme, araştırma ve soruşturma ile ilgili mevzuatın
öğretilmesi, gerektiğinde yabancı dil bilgisinin geliştirilmesi amacıyla hizmet
içi eğitim şeklinde düzenlenir.
b)
İkinci Dönem Çalışmaları; Müfettiş Yardımcılarını yetiştirmeye yönelik gruplar
halinde yapılan özel amaçlı teftişlerdir. Yetiştirme görevi, müfettiş
yardımcılarının sayısına göre, bir veya birkaç müfettişe verilir. Müfettiş
Yardımcıları belirtilen süre içinde refakatinde bulundukları müfettişin
denetimi ve gözetimi altındadırlar. Kendilerine verilen görevleri müfettişin
talimatına göre yerine getirirler.
Grup
Başkanları programlarını, mevzuat ve uygulamasının, teftiş ve soruşturma
yöntemlerinin yeteri derecede öğrenilmesini sağlayacak şekilde düzenler ve
uygularlar. Müfettişler, müfettiş yardımcılarının çalışmalarını, en iyi
şekilde yetişmelerini sağlayacak tarzda düzenlerler.
c)
Üçüncü Dönem Çalışmaları; Birinci ve ikinci dönem çalışmalarını başarı ile bitiren
müfettiş yardımcılarına, yanında çalıştıkları müfettişlerin görüşleri de
alınarak, Teftiş Kurulu Başkanlığınca re'sen teftiş, inceleme ve soruşturma
yetkisi verilebilir.
Re'sen teftiş, inceleme ve
soruşturmaya yetkili kılınan müfettiş yardımcıları, re'sen ya da gerekiyorsa
diğer yardımcılarla ve müfettişlerle birlikte görev yaparlar.
Müfettiş
Yardımcılarının üçüncü döneme ait çalışmaları, yetişmelerinin tamamlanması
hususu da göz önünde tutularak kurul tarafından düzenlenir.
Yeterlik
Sınavından Önce Kuruldan Çıkarılma
Madde
33 — Müfettiş Yardımcılığı döneminde,
müfettişlik karakter ve özellikleri ile bağdaşmayacak tutum ve davranışları
belgelenen müfettiş yardımcıları "Yeterlik Sınavı" beklenilmeksizin
Teftiş Kurulu dışında bir başka göreve nakil edilirler.
Müfettiş
Yardımcılığı Dönemi ve Yeterlik Sınavı
Madde
34 — Müfettiş Yardımcıları 3 yıllık bir
yardımcılık döneminden sonra yeterlik sınavına tabi tutulurlar.
Yazılı ve sözlü olarak iki bölümde
yapılacak yeterlik sınavının tarihi, saati ve yeri sınav tarihinden en az (1)
ay önce ilgililere duyurulur. Bu sınavda başarı gösterenler müfettişliğe
atanır.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Müfettişliğe Atama
Müfettişlik
Yeterlik Sınav Kurulu
Madde
35 — Müfettişlik yeterlik sınavını, bu
Yönetmeliğin 22 nci maddesine göre oluşturulan sınav kurulu yapar. Sınav
yürürlükteki mevzuat hükümlerine göre yapılır.
Yeterlik
Sınav Programı ve Konuları
Madde
36 — Müfettiş Yardımcılarının 3 yıllık
dönemde kazandıktan mesleki bilgi ve tecrübe derecesinin anlaşılması için
yapılacak yeterlik sınavı "Yürürlükteki Mevzuat ve Uygulama, Muhasebe ve
Maliye, Teftiş, inceleme ve Soruşturma İşlemleri" gruplarından yapılır.
Grup sorulan aşağıdaki konulardan, uygun görülenler arasından seçilir;
a)
Yürürlükteki Mevzuat ve Uygulama;
1 —
Anayasa Hukukunun Genel Esasları,
2 —
İdare Hukuku Genel Esasları ve İdari Yargı,
3 —
Ceza Hukuku, (Genel Esaslar, Devlet İdaresi ve Devlet Malı ve Ammenin İtimadı
Aleyhine İşlenen Suçlar)
4 —
Medeni Hukukun Genel Esasları,
5 —
Borçlar Hukukun Genel Esasları,
6 —
Ticaret Hukukun Genel Esasları,
7 —
İcra İflas Hukuku,
8
—Kamu İktisadi Kuruluşlarına Ait Genel Kanun, Kararname ve Diğer Mevzuat.
b)
Muhasebe ve Maliye;
1 —
Genel Muhasebe, Şirketler Muhasebesi,
2 —
Maliyet Muhasebesi,
3 —
Bilanço Analizleri, (Mali Tablolar Analizi ve Teknikleri Dahil)
4 —
İşletme Denetimi ve Finansal Yönetim,
5 —
Genel Maliye Teorisi ve Maliye Politikası,
6 —
Türk Vergi Sistemi,
7 —
Bütçe ve Finansman,
8 —
Kamu Maliyesi.
c)
Teftiş, İnceleme ve Soruşturma İşlemleri;
1 —
Teftiş, İnceleme ve Soruşturma Yöntem ve Teknikleri,
2 —
Ceza Muhakemeleri Usulü Kanunu,
3 —
Rapor Yazma ve Yazışma Teknikleri,
4 —
Teftiş Kurulu Yönetmeliği.
Sınav
soruları kuruluşun ve Teftiş Kurulunun çalışma alanını ilgilendiren konulara
ağırlık verilerek hazırlanır.
Yetişme
Notu
Madde
37 — Yetişme notu aşağıda belirtilen
konulardan her biri için verilen notlar ortalaması alınarak saptanır;
a) Kurs ve seminer notu, (varsa
katıldıkları kurs ve seminerler sonunda aldıkları notlar ortalaması)
b)
Etüt ve inceleme notu, (Müfettiş Yardımcılarının etüt ve inceleme sonucunda
düzenledikleri raporlara verilen not)
c)
Teftiş ve denetim notu, (Müfettiş Yardımcılarının yaptıkları teftiş ve inceleme
sonucunda düzenledikleri raporlara verilen not)
d)
Tahkikat notu, (Müfettiş Yardımcılarının yaptıkları soruşturma sonunda
düzenledikleri raporlara verilen not)
e)
Özel not, (Müfettiş Yardımcılarının nitelikleri, tutum ve davranışları, mesleki
bilgileri, çalışkanlıkları ve liyakatları hakkında yanında çalıştıkları
müfettişler ve kurul başkanı tarafından verilen notlar)
Her bölümden verilecek notun 100 tam
puan üzerinden 60'dan, yetişme notu ortalamasının ise 65'den aşağı olmaması
gerekir.
Yeterlik
Sınavı Notlarının Değerlendirilmesi
Madde
38 — Yeterlik notu; Yetişme notu, yazılı
ve sözlü sınav notu ortalamasından oluşur. Yazılı sınav kağıtları, sınav kurulu
üyeleri tarafından 100 puan üzerinden değerlendirilir. Yazılı sınavda başarılı
sayılabilmek için üyelerin verdiği notların ortalamasının en az 65 olması
gerekir.
Yazılı
sınavda başarılı olan müfettiş yardımcıları sözlü sınava tabi tutulurlar. Sözlü
sınavda müfettiş yardımcılarına sınav kurulu üyelerinin her biri 100 tam puan
üzerinden puan verir. Verilen puanların ortalaması, sözlü sınav puanım oluşturur.
Sözlü sınavda başarılı sayılabilmek için bu puanın en az 65 olması şarttır.
Yeterlik
Sınavım Kazanamayanlar ve Sınava Girmeyenler
Madde
39 — Yeterlik sınavını kazanamayan ya da
mazeretsiz olarak sınava girmeyenler Genel Müdürlük Merkez ve Taşra Teşkilatında,
durumlarına ve derecelerine uygun başka görevlere naklen atanırlar.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Yükselme, Kıdem ve Müfettişlik Güvencesi
Yükselme
Madde
40 — Yeterlik sınavını başarıyla verip
Müfettişliğe atanan Genel Müdürlük Müfettişlerinin aylığa esas dereceleri
bakımından yükselmeleri genel hükümlere göre yapılır.
Başmüfettişliğe
Yükselme
Madde
41 — Başmüfettişliğe yükselmede esas;
mesleki yetenek, kıdem, gayret, başarı ve Teftiş Kurulu Başkanlığı nezdinde
bırakılacak genel izlenimin olumlu olması ile müfettiş yardımcılığı süresi
dahil en az 10 yıllık müfettişlik yapmış olmaktır.
Müfettişlik
Kıdemi
Madde
42 — Müfettişlik kıdemine esas süre,
müfettiş yardımcılığında, müfettişlikte, müfettiş sıfat ve kadrosu muhafaza
edilmek şartıyla idari görevlerde, ücretli ve ücretsiz kanuni izinlerde
(eylemli askerlikte geçirilen süre hariç) geçirilen süredir.
Müfettişlik
kıdemine esas süreleri aynı olanlar için kıdem sırası; müfettiş yardımcıları
açısından giriş sınav tarihi, müfettişler için yeterlik sınavı tarihi ile bu
sınavdaki başarı derecelerine göre tespit edilir.
Başmüfettişlerin
kıdem sırası, her halde müfettişlerden öncedir. Başmüfettişler arasındaki kıdem
sırasının tespitinde başmüfettişliğe atanma tarihi, aynı tarihte atananlar için
müfettişlik kıdemi, müfettişlik kıdemi de aynı olanlar için yeterlik
sınavındaki başarı derecesi esas alınır.
Eylemli
askerlik görevini yapmak üzere ayrılıp dönenler kendi dönemlerinin, sonunda yer
alırlar.
Müfettişlik
bir kariyerdir. Bu nedenle, müfettişlik ve başmüfettişlik kıdeminin
belirlenmesinde, müfettişlik mesleği dışındaki memuriyet süreleri dikkate
alınmaz.
Teftiş Kurulundan Teftiş Kurulundan
Ayrılan Müfettişlerin Tekrar Kabulleri, Kuruldan istifa veya Nakil Suretiyle
Ayrılmalar
Madde
43 —
İstifa suretiyle veya naklen ayrılan müfettişlerin Teftiş Kuruluna
yeniden kabulleri, kuruldan ayrı bulunduktan süre içinde kanuni yönden hüküm
giymemiş olmak, disiplin yönünden ise kısa süreli durdurma ya da daha üst bir
ceza almamış olmak koşuluyla Genel Müdürlük Makamının iznine bağlıdır. Ancak 5
yıldan fazla süreyle müfettişlikten ayrı kalanlar kurula alınamaz.
Teftiş
Kurulu Başkanlığı yaptıktan sonra müfettişliğe dönenler dönemlerinin en
kıdemlisi sayılırlar. Aynı dönemde bu durumda birden fazla müfettiş varsa,
bunların kıdem sırasının belirlenmesinde müfettişlik kıdemi esas alınır.
Müfettişlik
görevinden ayrıldıktan sonra yeniden müfettişliğe dönenler, kıdem bakımından
dönemlerinin sonuna alınırlar.
Müfettişlik
Güvencesi
Madde
44 — Teftiş hizmetleri, diğer idari
görevlerden ayrı bir kariyer olarak düzenlendiğinden; müfettişler kendi
istekleri dışında veya teftiş hizmetlerinin gerekleriyle bağdaşmayan sıhhi,
ahlaki veya mesleki yetersizlikleri tespit edilmedikçe görevden alınamaz, diğer
idari görevlere atanamazlar.
Sıhhi,
ahlaki veya mesleki yetersizlik hallerinin; yargı kararı, sağlık kurulu raporu,
müfettiş raporu gibi belgelerle tevsiki esastır;
Müfettişlerin
Çalışma Anlayışı ve Amacı
Madde
45 — Teftişte esas amaç, denetlenen
birimin gelecekte daha mükemmel sonuçlar elde etmesine, hizmetlerin etkin,
verimli, rasyonel ve iktisadilik ilkelerine uygun şekilde sunulmasına,
yolsuzluk ve usulsüzlüklerin önlenmesine, yolsuzlukları özendirici durumların
ortadan kaldırılmasına, işlerin plan ve programlar çerçevesinde yasalara ve
mevzuata uygun olarak gerçekleştirilmesine yönelik çözüm önerileri getirmektir.
Müfettişler
bu amaçtan hareketle; Genel Müdürlüğün merkez ve taşra teşkilatı ile denetimi
kuruluşa ait birimlerde;
a)
Hizmetlerin mevzuata ve emirlere uygun olarak yapılması,
b)
Genel Müdürlük çalışma ilkelerinin ve işletmenin faaliyetlerinin, tüm
teşkilatta etkin, verimli ve tekdüze bir şekilde uygulanıp uygulanmadığının
denetlenmesi,
c)
Uygulamada plan amaçlarından sapma ve mevzuatın uyuşmayan yönleri varsa
bunların nedenleriyle birlikte saptanarak, Genel Müdürlüğe ve uygulamacılara
ışık tutulması, gerekli çözümlerin önerilmesi,
d)
Personel arasında uyum ve işbirliği kurulması,
e)
Yasalardan, mevzuattan, plan ve programlardan sapmalar varsa bunların
belirlenmesi, ekonomik, idari ve hukuki nedenlerinin senteze tabi tutulması,
sapmaların düzeltilmesi yollarının gösterilmesi,
f) Kuruluşa zarar veren hatalı
işlemlerin ve işlenmiş her türlü yolsuzlukların ortaya çıkartılması, bunların
giderilmesi için gerekli önerilerin yapılması, verim ve hizmet niteliğini
artırıcı önlemlerin saptanması,
g)
Gerektiğinde yerindelik denetimi yapılması,
İle
görevlidirler.
Müfettişlerin
çalışma anlayışı, etkin, verimli, iktisadi, caydırıcı bir denetim sistemin
öngörür, hata arayan ve sadece eleştiren teftiş sistemim benimsemez, bu
nedenle, çalışkan başarılı, hizmetleri gayret ve özveriyle yürüten, yetkilerini
kamunun yararına kullanan personelin ödüllendirilmesini önerebilir.
Müfettişler
yerine getirilmeyen veya sürüncemede bırakılan işlerin tamamlanmasına ve buna
yol açanların cezalandırılmasına da önem verirler.
Müfettişler
bu amaçla yaptıktan teftiş, inceleme ve soruşturmalarda; işin önemine ve
niteliğine göre, gerek gördüğünde, ilgili personeli ve teşekkül bünyesindeki
diğer denetim elemanlarım çalıştırabilir.
Teftiş
Programının Hazırlanması ve Uygulanması
Madde
46 — Teftiş programları Genel Müdürlük
merkez ve taşra teşkilatı ile denetimi kuruluşa ait birimlerin iş kapasitesi ve
çalışma durumlarıyla daha önceki teftiş programları ve müfettiş kadrosu göz
önünde tutularak "Turne" ve "Turne Dışı" teftiş esasına
göre, Teftiş Kurulu Başkanlığınca hazırlanıp, Genel Müdürün onayına
sunulur.
Buna
göre; Genel Müdürlük daireleri ve bağımsız birimler ile Ankara, İstanbul, İzmir
Başmüdürlük merkez teşkilatı ve bu yerlerin belediye hudutları içindeki
birimler "Turne Dışı Teftişi", bunların dışında kalan yerler ise
"Turne Teftişi" kapsamına girer.
Turne ve turne dışı teftiş
programlarında, uygulama esasları da belirtilir.
Genel
Müdür tarafından onaylanan programlar, müfettişlere uygulama tarihinden az 15
gün önce gönderilir.
Turne
Teftiş Programı Hazırlama Esasları
Madde
47 — Posta ve Telgraf Teşkilatı Genel
Müdürlüğü her kademedeki üniteleri de dahil olmak üzere, il itibariyle EK-1'de
gösterilen 4 bölgeye ayrılmıştır. Teftiş Kurulu Başkanı gerekli durumlarda
illerin gelişmişlik düzeyi ve iş durumunu göz önünde bulundurmak koşulu ile
bölgeler arasında il değişikliği yapabileceği gibi, yeni kurulacak illerin
hangi bölgede yer alacağım da belirler.
Turne
teftiş programlarının hazırlanmasında, objektif ilkeler dahilinde bölgeler esas
alınarak, teftiş edilecek merkez ve birimlerin iş kapasitesi çalışma ve sosyal
koşulları, görev merkezine uzaklığı dikkate alınmak suretiyle müfettişlerin her
yıl değişik bölge ve illerde sıra ile teftiş yapmaları sağlanır.
Ancak
3 ve 4 üncü bölgelerde turne teftiş programları, dönüşümlü şekilde her müfettiş
için zorunlu olarak uygulanır.
Teftiş
Kurulu Başkanlığında, müfettiş ve müfettiş yardımcısı olarak geçen hizmeti;
1 -
Başmüfettişler 3 ay,
2 -
10 yıldan fazla olan müfettişler 4 ay,
3 -
l0 yıl ve daha az olan müfettişler 5 ay,
4 -
Müfettiş Yardımcılarında re'sen yetkili olanlar 6 ay,
süre ile turnede çalışma yaparlar. Bu
süreler iş gereksinimlerine göre uzatılabilir. Müfettişler, Teftiş Kurulu
Başkanlığınca gönderilen programda belirtilen turneye başlama ve bitiş
tarihlerine uymak ve programlarını tamamlamak zorundadırlar. Teftiş, zorlayıcı
nedenlerin yazılı olarak başkanlığa bildirilmesi koşulu ve verilecek onay
gereğince programda belirtilen süre sonunda kesilebilir. Bu durumda hangi
konulara bakılmadığı Teftiş Raporunda gösterilir.
Soruşturma
ve inceleme Grubu Oluşturulması
Madde
48 — Teftiş Programlarının hazırlanması
sırasında, inceleme ve soruşturma işlerinde çalıştırılmak ve gerektiğinde
değiştirilmek suretiyle, yeteri kadar müfettiş makarlarda görevlendirilir. Bu
gruba ayrılan müfettişler için turne ve turne dışı süreler gözetilmez.
Mesleki
ve Bilimsel Çalışmalar
Madde
49 — Müfettişler, teftiş, inceleme ve
soruşturma konuları dışında bilimsel ve mesleki çalışmalara da katılırlar.
Teftiş
Kurulu Başkanlığı, kuruluş yönünden önemli gördüğü konuları saptamak suretiyle,
gerektiği takdirde programa bağlar, isteklileri de dikkate alarak müfettişleri
görevlendirir. Başkanlık, bu çalışmaların sonuçlarının değerlendirilmesi
amacıyla, her yıl turne teftişi sonunda müfettişler toplantısı düzenleyebilir.
Bu çalışmalar rapor halinde Genel Müdürlüğe de sunulur.
Yabancı Ülkelere Gönderilme
Madde
50 — Müfettişlerin bilgi ve görgülerini
artırmak, inceleme ve araştırma yapmak için kurul başkanının teklifi, Genel
Müdürlük Makamının onaylaması ve diğer ilgili makamlardan gerekli iznin
alınması koşuluyla, müfettişler kıdem sıralarına göre, en çok 1 yıl süreyle
yurtdışına gönderilirler.
Yabancı
ülkelerdeki çalışma programları, ilgili dairelerle yapılacak temas sonucu Teftiş
Kurulu Başkanlığınca belirlenir. Bu programlara göre, müfettişlerin
gönderildikleri ülkelerde posta hizmetleri ve bunların uygulanmasını
incelemeleri esas olmakla birlikte, bilimsel çalışmalar yapmaları da sağlanır.
Tüm
çalışma programlarının sonuçları her konu için ayrı ayrı düzenlenecek raporlarla
Başkanlığa bildirilir. Bu raporların yerinde düzenlenmesi esastır. Zorunlu nedenlerle
başkanlığın bilgisi dahilinde düzenlenemeyen raporların ise yurda dönüşten
itibaren en geç 3 ay içinde düzenlenip Başkanlığa verilmesi gerekir.
Müfettişler normal çalışma programları
dışında, kişisel olarak ilgi duyduktan veya önemli gördükleri konulan da
programlarım aksatmamak koşuluyla inceleyebilirler. Bu çalışmalardaki başarı
derecesi, yurtdışına müfettiş gönderilmesinde göz önünde bulundurulur.
Müfettişlerin
İdari Kademelerde Görevlendirilmesi
Madde
51 — Müfettişler, kendi rızaları alınmak
koşuluyla, Müfettişlik hakları saklı kalmak üzere Genel Müdürün oluru ile
kariyerlerine uygun idari kademelerde geçici olarak görevlendirilebilirler.
DÖRDÜNCÜ KISIM
Teftiş,
İnceleme, Soruşturma
BİRİNCİ BÖLÜM
Teftiş
Teftişin
Başlangıcı ve Yöntemi
Madde
52 — Merkez veya taşra teşkilatı
içindeki herhangi bir birim, yönetmelik, genelge ve benzeri düzenlemelerle
yetki alanı dışına çıkartılamaz. Herhangi bir birim mutat ve makul süreler
haricinde ve kabul edilebilir bir gerekçe olmaksızın teftiş dışı tutulamaz.
Teftiş,
aksine bir emir verilmedikçe bir önceki teftiş tarihinden itibaren başlar.
Teftiş mevzuata ve Teftiş Kurulu Başkanlığınca hazırlattırılan kılavuzlara
göre, tarama ya da sondaj suretiyle yapılır, işlemlerin, kuruluşun önemli
derecede zarar ve gelir kaybına neden olacak biçimde hatalı görülmesi veya
yolsuzluk bulunması durumunda, teftiş hatalı veya yolsuzluk saptanan konularda
ve özellikle bununla ilgili personelin işe başladığı tarihten itibaren tarama
suretiyle yapılır.
Teftiş
Yeri ve Sırası
Madde
53 — Teftişin, teftiş edilen iş yerinde
yapılması, raporların yerinde düzenlenmesi ve programda gösterilen yerlerin
sırasıyla teftiş edilmesi esastır. Ancak zorunlu hallerde, Başkanlığın önceden
izni alınmak koşuluyla, başka bir yerde teftiş yapılabilir ve yine Başkanlığa
bilgi verilerek programdaki teftiş edilecek yerlerin sırası değiştirilebilir.
Teftiş
Raporu
Madde
54 — Müfettişler, teftiş ettikleri birim
ve dairelerde, teftiş konuşu ile ilgili Genel Müdürlük dairelerine göre ayrı
ayrı teftiş raporlan düzenlerler. Teftişi uzun süren merkez ve birimlerde
bitirilen teftişe ait raporlar, teftiş sonu beklenilmeden düzenlenerek işleme
konulur.
Teftiş raporlarındaki eleştirilerin
dayanağı, kanun, tüzük, yönetmelik, genelge ve yönergelerdir.
Teftiş
Raporlarının Kapsamı
Madde
55 — Teftiş Raporlarında;
a)
Teftiş edilen merkez, birim veya servisin adı ve teftişin başladığı tarih,
b)
Bir önceki teftişin hangi tarihte ve kim tarafından yapıldığı,
c)
Teftiş edilen merkez, birim veya servis amirinin adı, soyadı, sicil numarası
ile hangi tarihten itibaren o görevde bulunduğu,
d)
Eleştirilen ve takdir edilen işlemlerle, nedenleri,
e)
Eleştirilen işlerden bazıları merkez, birim veya servisten ayrılan memur ve
amirlerin çalıştıkları döneme ait ise, kusurlu işin yapıldığı tarih ile bu
personelin ad ve soyadları, sicil numaraları ve halen nerede görev yaptıkları,
f)
Önceki teftişte eleştirilmiş olan kusur ve noksanlıkların ne dereceye kadar
düzeltildiği, henüz düzeltilmemiş olanlar varsa bunların hangi nedenlerden
ileri geldiği,
g)
Grup halinde yapılan teftişlerde hangi işlemlerin hangi müfettiş tarafından
teftiş edildiği,
h)
Teftişin bitirildiği tarih ile teftişi yapanların adları, soyadları ve
unvanları,
gibi
bilgilerin belirtilmesi zorunludur.
Teftiş
Raporlarının Göreceği İşlemler
Madde
56 — Müfettişlerce düzenlenen teftiş
raporları, teftiş defterine kaydedilerek teftişi yapılan yerin amirine imza
karşılığı verilir. Raporlar, teftiş edilen memur ve amirler tarafından süresi
içinde cevaplandırılarak müfettişe iade edilir.
Cevapları alınan raporlar, teftiş
edilen merkez, birim veya servisin bağlı olduğu üst makama gönderilir. Bu
makamlar raporları inceledikten sonra aldıkları önlemleri, yaptıkları
bildirileri ve görüşlerini belirtmek suretiyle, müfettişe iade ederler.
Müfettişler, ek görüşleri ile birlikte raporu en kısa sürede bir yazı ekinde
Genel Müdürlüğe gönderirler.
Teftiş gören personelin cevap ve
teminatı ile bağlı olduğu üst makamın yaptığı bildiride noksanlık bulunması
durumunda, raporlar Genel Müdürlüğe gönderilmeden bu noksanlıkların
giderilmesi sağlanır. Teftiş edilen kısımlarla ilgili olarak rapor
düzenlenmesine gerek görülmediğinde, durum Genel Müdürlüğe gönderilen yazıda
açıklanır.
Teftiş
Raporlarının Cevap Süresi
Madde
57 — İlgililerce, teftiş raporlarının
düzgün ve özenli bir şekilde cevaplandırılması ve 15 gün içinde müfettişe
gönderilmesi zorunludur. Bu süre zorlayıcı nedenler karşısında müfettiş
tarafından uzatılabilir.
Teftiş
Raporlarına Genel Müdürlükte Uygulanacak İşlemler
Madde
58 — Müfettişlerce işlemi tamamlanarak
Genel Müdürlüğe gönderilen raporlar, Teftiş Kurulunda incelendikten sonra
ilgili dairelere gönderilir. Daireler raporları en geç 1 ay içinde inceleyip,
gereğine göre alınan önlemleri ve teftiş gören birimlere yapılan bildirileri
de belirtmek suretiyle, Teftiş Kuruluna iade ederler. Bu süre zorlayıcı
nedenler karşısında uzatılabilir.
Müfettişler,
Genel Müdürlük Dairelerince yapılan işlemlerde ve bildirilerde noksanlık veya
mevzuata aykırılık görürlerse, raporlar Başkanlıkça kendilerine intikal
ettirildiğinde, bir yazıyla tamamlayıcı görüşlerini bildirirler. Dairelerce
yapılmış görüş, önlem ve bildiri bulunmadığı durumlarda, raporlar müfettişlere
gönderilmez.
Teftiş
Defteri
Madde
59 — Teftiş yapılan her birimde bir
"Teftiş Defteri" tutulur. Bu defterler müfettişlerce düzenleme
biçimine göre doldurularak imza edilir.
İKİNCİ BÖLÜM
İnceleme
İnceleme
Raporlarının Kapsamı
Madde
60 — İnceleme Raporları;
a)
Genel Müdürlükçe incelenmesi bildirilen konular,
b)
Yürürlükteki kanun, tüzük, yönetmelik, genelge ve emirler ile bunların
uygulanmasında görülen aksaklık ve noksanlıklar, aksaklık ve noksanlıkların
giderilmesi yolları, yerine konulması gereken hüküm ve yöntemler hakkında görüş
ve öneriler,
c)
Teftişlerde, öncelikle ve doğruca Genel Müdürlüğe duyurulmasında yarar görülen
hususlar,
d)
Müfettişlerin bilimsel ve mesleki alanlardaki çalışmalarının sonuçları,
e)
Yakınma ve ihbarlar üzerine yapılan incelemeler sonucunda soruşturmayı gerektirir
bir durum bulunmaması,
İle ilgili olarak düzenlenir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Soruşturma
Soruşturma Açılmasını Gerektiren Nedenler
Madde
61 — Soruşturma, Kuruluş hizmetlerinin
gereği gibi yürütülmesini sağlamak amacı ile mevzuatın emrettiği görevleri yerine
getirmeyen, uyulması zorunlu kılınan hususları yapmayan, yasakladığı işleri
yapan, kanunlara göre suç sayılan işlem ve eylemlerde bulunan personel
hakkında disiplinsel, yönetimsel ve yasal sorumlulukların belirlenmesi için
açılır.
Soruşturma
Açılma Biçimi ve Yetkisi
Madde
62 — Genel Müdür tarafından gerekli
görülen konular hakkında doğrudan doğruya soruşturma açılabileceği gibi,
a)
Soruşturmayı gerektiren eylem ve olayın teftiş ve inceleme sırasında öğrenilmesi,
b)
Kimliği belli kimse tarafından açık imzalı ve maddi dayanağı bulunan ihbar ve
yakınma mektubu alınması,
Durumlarında da Genel Müdürlüğe bilgi
vermek suretiyle, müfettişler doğrudan soruşturma açabilirler. Sözlü soruşturma
emirleri için yazılı onay alınması koşulu aranır.
Kimliği belli olmayanlar tarafından
yapılmış olmakla birlikte, özellikle kuruluşa zarar verici nitelikteki ihbar ve
iddia konularının doğruluğu hakkında emareler görülür ve böyle bir izlenim
edinilirse, aynı şekilde soruşturma açılabilir. Soruşturma açılsın veya açılmasın,
müfettişler aldıkları ihbarları değerlendirerek düşünceleri ile birlikte Genel
Müdürlüğe iletirler.
Soruşturmanın
Kuruluş Dışında Diğer Resmi Kuruluşlar Personelini de İlgilendirmesi
Madde
63 — Müfettişler soruşturma sırasında,
diğer resmi kuruluş görevlilerinin suçla ilgili olduğu kanısına varırlarsa,
kuruluşlarınca da haklarında gerekli işlemin yapılmasını sağlamak amacıyla,
olayın bu kuruluşa bildirilmesini Genel Müdürlükten isteyebilecekleri gibi,
bunlar hakkında acele önlem alınmasının zorunlu olduğu durumlarda, konuyu
yazıyla o kuruluşun üst düzey birimlerine bildirebilirler.
Soruşturma
Raporlarının Düzenlenme Biçimi ve Kapsamı
Madde
64 — Soruşturma raporları; Başlangıç,
Konu, İnceleme, Soruşturma, Çözümleme Tartışma ve Sonuç bölümlerim kapsar.
a)
Başlangıç Bölümünde; Soruşturmaya başlama nedeni, soruşturmayla ilgili emri
veya ihbar ve yakınmanın tarih ve sayısı,
b)
Konu Bölümünde; Soruşturma nedenini oluşturan olay, eylem, ihbar ve yakının
özü,
c)
İnceleme - Soruşturma Bölümünde; incelenen belge ve kayıtların konuya ilişkin
özetleri ve bunlardan rapora ekleneceklerin ek sıra numaraları, kimlerin
sorgularının yapılacağı, anlatımların öz olarak; Suçlama, doğrulama, savunma,
görgü ve bilgi gibi kanıt değeri taşıyan yönleri ve ek sıra numaraları,
d)
Çözümleme -Tartışma Bölümünde; Olaylarla kanıtlar çözümlenip tartışılarak
değerlendirilmek suretiyle yasal, disiplinsel ve yönetimsel yönlerden varılan
sonuçlarla ilgili gerekçeler,
e) Sonuç Bölümünde; Kanunun hiçbir
duraksamaya yer vermeyecek şekilde tüm yönleri ile özeti, ilgililer hakkında
yasal kovuşturmaya gerek olup olmadığı, eylemin hangi kanunun hangi maddesine
girdiği, eylem ve kusurun disiplin cezalarından hangisini ilgilendirdiği ve
personel yönetmeliğinin disiplin cezalarına ilişkin maddeleri, yapılan inceleme
ve soruşturma sonucunda, eylem kanıtlanamadığı takdirde, ilgili hakkında
kovuşturmaya gerek olmadığı, olayın niteliğine göre, kusurlu veya suçlu
personel hakkında yönetimsel önlem veya karar alınması gerekiyorsa, bunların
neler olduğu, herhangi bir işlem yapılmasına gerek yoksa, bu hususun açık
olarak yazılması,
Gerekir.
Yasal
kovuşturma yapılması isteği ile düzenlenen basit ve nitelikli zimmet, irtikap,
rüşvet, alım satıma fesat karıştırmak, evrakta sahtekarlık, hırsızlık,
dolandırıcılık, kaçakçılık, iftira, koli ve mektuplara tecavüz suçlarıyla
ilgili soruşturma raporları doğruca Cumhuriyet Başsavcılığına, raporun yeteri
kadar nüshası da Genel Müdürlüğe, bir nüshası gerektiğinde Başmüdürlüğe ya da
ilgili birime verilir. Diğer suçlarla ilgili ve yasal kovuşturma yapılması
isteği ile düzenlenen soruşturma raporları ise gereği yapılmak üzere Genel
Müdürlüğe gönderilir.
İlgili
Cumhuriyet Başsavcılığı ile Başmüdürlük veya birime verilecek rapor nüshaları,
ayrı bir yazıya eklenerek gönderilir.
Personelin
Sorgusu
Madde
65 — Soruşturmalarda bilgisine
başvurulması gereken personel yüzyüze sorguya çekilir. Sorgu tutanakları
birbirini izleyen sayfa numarası taşır. Duruma göre sorgu yazı yazılarak da
yapılabilir.
Başka
yerde bulunanların sorgusu, o yerdeki soruşturma elemanı veya personelin amiri
aracılığı ile (istinabe yolu) yapılabilir. İstinabe talimatı, buradaki
soruşturma elemanına, birden fazla eleman varsa durumu uygun olana doğruca
gönderilir.
Kusurlu veya tanık olarak dinlenmesine
gerek görülenlerden, halen kuruluşta çalışmayanların sorgularının yüzyüze
yapılması çareleri araştırılır. Bunlar ifade vermekten kaçındıkları takdirde,
durum bir tutanakla saptanır ve raporda belirtilir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Ortak Hükümler
Rapor
Düzeni
Madde
66 — Teftiş, İnceleme ve Soruşturma
Raporları; Amacı sağlayacak ölçüde kısa, açık, kazıntı ve silintisiz olarak
düzenlenir. Gerektiğinde, hatalı kelime veya rakamın üzeri okunacak biçimde
çizilerek, yanına veya uygun bir yerine doğrusu yazılarak paraf edilir. Rapor
ve ekleri numaralandıktan sonra müfettişlik mührü ile mühürlenir, raporlara
ekleri gösteren bir dizi listesi konulur.
İnceleme
ve soruşturma raporları, konularına göre ilgili olduğu dairelere yetecek nüsha
çıkarılmak suretiyle hazırlanır.
Düzenlenen
teftiş, inceleme ve soruşturma raporlarının bir nüshası müfettişte kalır. Genel
Müdürlükten raporlar hakkında yapılacak bildiriler, ilgili raporlara eklenerek
saklanır.
Kasa Yoklama İşlemi
Madde
67 — Teftiş programlarında gösterilen
kasa yoklamalarının sonucu ile ilgili olarak "Muhasebe İşleri Teftiş
Raporu" düzenlenir. İnceleme ve soruşturma görevleri ile gidilen merkez ve
birimlerde, işin niteliği kasa işlemlerim ilgilendirdiği veya kuşkulu bir durum
görüldüğünde kasa yoklaması yapılır. Gerektiğinde durum Genel Müdürlüğe
bildirilerek, alınacak emre göre, ilgili işlemler ayrıntılı olarak da
incelenebilir.
Raporların
Teftiş Kurulunda İncelenmesi
Madde
68 — Teftiş, inceleme ve soruşturma
raporları Teftiş Kurulu Başkanı tarafından görevlendirilecek refakat
müfettişlerince yöntem ve esas bakımından incelenir.
Bu
inceleme sonucuna göre;
a)
Raporlarında esası etkilemeyecek nitelikteki hata ve noksanlıklara rastlanan
müfettişler Başkanlıkça uyarılarak, raporun Başkanlık görüşü ile Genel Müdüre
sunulması, esası etkileyecek derecede noksan ve hata görülmesi halinde,
tamamlanması ve düzeltilmesi için bir nüshası alıkonularak rapor aslı ve
eklerinin müfettişe geri gönderilmesi,
b)
Rapor uygun bulunduğu takdirde Genel Müdüre sunulması,
Sağlanır.
İşlem
Gören Rapor Sonucunun Müfettişe Duyurulması
Madde
69 — Raporlarla ilgili olarak Genel
Müdürlük Personel ve Disiplin Komisyonlarınca alınan kararların, daire
başkanlıklarının inceleme raporları hakkındaki görüşlerim bildiren yazıların ve
soruşturma raporlarına ilişkin mahkeme kararlarının birer örneği ilgili
müfettişe gönderilir.
Bilirkişi
Madde
70 — İnceleme ve soruşturma nedeniyle
gerekli görülen durumlarda, bilim, teknik, sanat ve uzmanlığa ilişkin
konularda, düşünce ve kanılarını bildirmeleri için seçimi ve sayılarının
saptanması müfettişe ait olmak üzere, Genel Müdürün onayı ile bilirkişilere
başvurulabilir. Bunlara ait ücretler müfettişin yazışma istinaden birimlerce
Genel Müdürlük adına ödenir.
Sahtecilik
eylemleri ile ilintili belgeler üzerinde yapılması zorunlu "Yazı ve İmza
Tatbik" işlemleri, Polis Akademisi ya da
benzer kuruluşların laboratuarlarında, soruşturma ile görevlendirilen
müfettiş tarafından Teftiş Kurulu Başkanının onayı alınarak sonuçlandırılır.
Bilirkişi rapor ücretinin ödenmesi işlemi müfettişçe sağlanır.
BEŞİNCİ
KISIM
Çeşitli Hükümler, Geçici Hükümler, Yürürlük ve Yürütme
BİRİNCİ BÖLÜM
Çeşitli Hükümler
Üst
Düzey Yöneticilerin Yükümlülükleri
Madde
71 — Genel Müdürlük müfettişleri görev
emirlerini, Genel Müdürün emri veya onayı üzerine Teftiş Kurulu Başkanlığından
alırlar.
a)
Genel Müdürlük Daire Başkanlıkları kendilerine doğrudan intikal eden ihbar ve
şikayetlerden; Belli bir özlük hakkını isteme, çözüm önerme, temenni veya
herhangi bir idari ve teknik ihtilafı giderme gibi daire başkanlıklarının kendi
uzmanlıklarına giren konuları kendileri çözümlerler.
Ancak, incelenen konularda suç
unsurları belirlenen ve soruşturmalarında müfettişlik bilgi ve yeteneği ile
teftiş metot ve tekniklerinin kullanılmasını gerektiren hususlar, gerekçeli
olarak bizzat Genel Müdür onayı alındıktan sonra Teftiş Kuruluna aktarılır.
b)
Başmüdürlükler ve Ünite Amirleri; Ünitelerine intikal eden ihbar ve şikayetler
üzerine, gereken ilk incelemeyi görevlendirecekleri personele yaptırırlar.
Mahallinde muhakkik görevlendirmek suretiyle, inceleme ve soruşturması imkan
dahilindeki konular, Başmüdürlükler ya da ünite amirliklerince
sonuçlandırılır. Müfettiş bilgi ve tekniğini gerektirecek düzeyde önem ve
ağırlıkta görülen konular ise doğrudan Genel Müdürlüğe intikal ettirilir.
Yöneticilerin
Yükümlülükleri
Madde
72 — Teftiş, İnceleme ve Soruşturma ile
görevlendirilen Müfettişlere; İlgili birimin üst düzey yöneticisi; işlerinin
gereğine uygun biçimde yürütülmesini olanaklı kılacak şekilde ve görevleri
süresince, kariyerlerine uygun çalışabilecekleri bir yer tahsis etmek,
yürürlükteki mevzuat hükümleri çerçevesinde şehirlerarası otomatik görüşmeye
açık bir telefon tesis ettirmek, görevine ilişkin diğer gereksinimlerini ve
isteklerini yerine getirmek, gerekli önlemleri almak,
Teftiş defteri ile en son iki teftişe
ait raporları ve bunlarla ilgili bildirileri, istediğinde müfettişe vermek, bu
belgeleri yerine atananlara imza karşılığında devir ve teslim etmek,
Hastalık
ve bunun gibi zorunlu nedenler dışında, yıllık izin, nakil, kursa katılmak için
personelin görevden ayrılmasını gerektiren durumlarda, müfettişin yazılı iznini
almak, izin kullanmaya başlamış olan personeli, müfettişin isteği üzerine
göreve çağırmak,
İle
yükümlüdür.
Birim
Amirleri ve İlgili Personelin Yükümlülükleri
Madde
73 — Birim amirleri ve ilgili personel;
para ve para hükmündeki kağıtlar ile ambar ve depolarında bulunan ayniyat ve
bunlarla ilgili tüm belge ve defterleri, gizli de olsa bütün belgeleri ilk
talepte müfettişe göstermek, saymasına ve incelemesine yardımcı olmak,
Müfettişin
gerekli gördüğü evrak, kayıt ve belgelerin, müfettişlik mühürü ve imzasıyla
onaylanmış suretlerini yerine koymak koşulu ile asıllarını veya suretlerini vermek,
Müfettiş
tarafından sorulan sözlü ve yazılı sorulan geciktirmeden cevaplandırmak,
İle yükümlüdür. İlgililer bu
yükümlülüklerini hiç bir nedenle geciktiremezler.
Aylık,
Yolluk ve Diğer İstihkakların Alınması
Madde
74 — Müfettişler; Aylık, yolluk ve diğer
istihkaklarım tahakkuku müteakip Genel Müdürlük merkez ve taşra teşkilatındaki
veznelerden çek karşılığında alırlar. Bunun için kendilerine bir kredi cüzdanı
ve çek karnesi verilir. Kredi cüzdanı ve çek tamamen kullanıldıktan sonra
yenisi alınmak üzere, Teftiş Kurulu Başkanlığına bir yazı ekinde iade edilir.
Kredi cüzdanı ile çeklerin kaybedilmeleri halinde, durum derhal Teftiş Kurulu
Başkanlığına bildirilir.
Çekilen
paranın hak edilen miktarı aşmaması esastır. Ertesi aya borç devri ancak, ayın son
günlerinde görevle ilgili olarak yolculuk yapılması halinde uygun görülebilir.
Alınan paranın hak edilenden fazla olduğu anlaşıldığı takdirde, fazla miktar
makbuz karşılığında derhal yatırılır.
Yıl
sonlarında borç ve alacak artığı bırakılmaz.
Çalışma
ve Hesap Cetveli
Madde
75 — Müfettişler; Çalışmalarını, aylık,
yolluk ve diğer istihkaklarını her ay sonunda düzenleyecekleri "Çalışma ve
Hesap Cetveli"nde gösterirler. Bu cetvellerin ait oldukları ayı takip eden
ayın ilk haftası içinde hazırlanarak, Teftiş Kurulu Başkanlığına gönderilmesi
gerekir.
Çalışma
ve Hesap Cetvelinin birinci sayfasında; Çalışmalar, günler itibarı ile ana
hatlarıyla belirtilir. Cetvelin ikinci sayfasında, müfettişlerin yolculuk ve
geceleme giderleri, aylık vb. istihkakları ve bunlara karşılık çekilen
paraları gösteren tablolar doldurulur.
Çalışma
ve Hesap Cetvellerine, müfettişin çektiği paralara ait çekler, vezneye iade
edilen fazla paraya ait vezne makbuzları, uçak biletleri, geceleme giderlerine
ait makbuz veya faturalar eklenir.
İzin
Kullanılması
Madde
76 — Müfettişler, yürürlükteki mevzuata
göre aldıkları izinlere hangi gün başladıklarını ve göreve dönüş tarihlerini
Teftiş Kurulu Başkanlığına yazıyla bildirirler. Teftiş Kurulu Başkanlığından
ayrıca onay alınmadıkça, verilen iznin bir defada kullanılması esastır.
Müfettişlik
Mühür ve Belgeleri, Demirbaşlar
Madde
77 — Müfettiş ve Müfettiş Yardımcılarına
birer resmi mühür, şifre cetveli ve Genel Müdür tarafından imzalanmış kimlik
belgesi verilir. Ayrıca hesap makinesi, daktilo veya bilgisayar, çanta vb.
malzemeler olanaklar ölçüsünde Başkanlıkça sağlanır.
Haberleşme
Madde
78 — Müfettişler; teftiş, inceleme ve
soruşturma çalışmaları ile ilgili olarak çeşitli kurum ve makamlarla
ilişkilerinde, doğrudan doğruya veya Teftiş Kurulu Başkanlığı aracılığı ile
haberleşme yaparlar.
Acele
ancak gizli olmayan haberleşmelerde, duruma göre telgraf, faks ya da telefon
kullanılabilir.
Müfettişler;
görevli gittikleri yerlere varış ve buradan ayrılışlarını aynı gün telgraf veya
faksla, bir yerden ayrılmadan 48 saat önce hangi tarihte nereye gidildiğini
telgraf veya faksla Teftiş Kurulu Başkanlığına bildirirler. Bu haberleşmelerin
gizlilik içerdiği durumlarda şifre kullanılarak yapılması zorunludur.
Kayıt
ve Dosya işleri
Madde
79 — Müfettişler yazdıkları rapor ve
diğer yazıların birer nüshasını ve kendilerine gelen yazılarla genelgeleri özel
dosyalarda saklarlar ve çeşitli makamlara gönderdikleri rapor ve yazılar ile
kendilerine gelen yazıları bir kayıt defterine tarih sırasına göre işlerler.
Kılavuz
Madde
80 — Teftiş, inceleme ve soruşturma
şekil ve usulleri raporların düzenleniş şekli, Yönetmeliğin uygulanmasına
ilişkin konular, Teftiş Kurulu Başkanlığınca kılavuzlarla düzenlenir.
Yürürlükten Kaldırılan Mevzuat
Madde
81 — 20/09/1993 tarih ve 21704 sayılı
Resmi Gazete'de yayımlanan "PTT Teftiş Kurulu Yönetmeliği"
yürürlükten kaldırılmıştır.
Yürürlük
Madde
82 — Bu Yönetmelik yayımı tarihinde
yürürlüğe girer. (9 Nisan 1996 - Sayı: 22606)
Yürütme
Madde
83 — Bu Yönetmelik hükümlerini Posta ve
Telgraf Teşkilatı Genel Müdürü yürütür.
Ek
Geçici Madde 1- (Yönetmeliğe Ek
Geçici Madde1, 22/07/1997 tarih 23057 sayılı Resmi Gazete ile ilave
edilmiştir.) Durumları, PTT Teftiş Kurulu Yönetmeliğinin 13 üncü maddesine
bu değişiklikle ilave edilen (e) bendi kapsamına giren Müfettişler,
değişikliğin Resmi Gazete’de yayımı tarihinden itibaren bir ay sonra bu
görevlerinden çekilmiş sayılırlar.
EK:1
TURNE
TEFTİŞ PROGRAMININ HAZIRLANMASINA ESAS OLUŞTURAN
BÖLGE VE
İLLERİ GÖSTERİR LİSTE:
1.
BÖLGE
|
2. BÖLGE
|
3.BÖLGE
|
4.
BÖLGE
|
Afyon
|
Adana
|
Artvin
|
Adıyaman
|
Aksaray
|
Amasya
|
Bayburt
|
Ağrı
|
Ankara
|
Bartın
|
Elazığ
|
Ardahan
|
Antalya
|
Bilecik
|
Erzincan
|
Batman
|
Aydın
|
Burdur
|
Erzurum
|
Bingöl
|
Balıkesir
|
Denizli
|
Gaziantep
|
Bitlis
|
Bolu
|
Giresun
|
Gümüşhane
|
Diyarbakır
|
Bursa
|
Hatay
|
Kilis
|
Hakkari
|
Çanakkale
|
Isparta
|
Malatya
|
Iğdır
|
Çankırı
|
İçel
|
Rize
|
Kars
|
Çorum
|
Karaman
|
Sivas
|
K.Maraş
|
Edirne
|
Kastamonu
|
Şanlıurfa
|
Mardin
|
Eskişehir
|
Kayseri
|
Ordu
|
Muş
|
İstanbul
|
Karabük
|
Trabzon
|
Siirt
|
İzmir
|
Kütahya
|
Şırnak
|
|
Kırıkkale
|
Niğde
|
Tunceli
|
|
Kırklareli
|
Samsun
|
Van
|
|
Kırşehir
|
Sinop
|
||
Kocaeli
|
Tokat
|
||
Konya
|
Uşak
|
||
Manisa
|
Yozgat
|
||
Muğla
|
Zonguldak
|
||
Nevşehir
|
|||
Sakarya
|
|||
Tekirdağ
|
|||
Yalova
|

(31/072009
tarih 27305 sayılı Resmi Gazete ile eklenmiştir.)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder